Predvolebné prieskumy a ich výpovedná hodnota.

15. augusta 2023, Jozef Čahy, Domáce

Volebné preferencie. Kto koho a ako bude voliť. Kto sa dostane do parlamentu, kto ostane pred bránou pomyselného úspechu, kto bude po voľbách rozdávať karty, vráti sa Fico na piedestál, odíde Matovič do zabudnutia a KDH na smetisko dejín?

A koľko ešte otázok nám vyvstane v hlavách. Dostane sa tam tá „naša“ strana? A naopak, tú ktorej nežičíme tak tá prepadne?

Nuž na toto sú dobré predvolebné prieskumy. Jeden taký, jeden onaký. Rôzne agentúry šíria rôzne výsledky ale nie až nápadne rôzne. Líšia sa o pár percent. A pár dôležitých percent.

Keď si kupujeme výrobok tak si z obalu tak ako to predpisuje zákon prečítame všetko možné. Zloženie, výrobca, krajina pôvodu… Keď sa niekde sa o niečom píše, či vraví, tak sa tiež uvádzajú zdroje. Sita, Tasr, BBC, Reuters. A keď sa uvádzajú volebné preferencie tak tiež sa uvádza zdroj – a síce agentúra.

Pred pár rokmi na Slovensku fungovala agentúra Polis a jej majiteľ pán Baránek bol častých hosťom médií. Vtedy ešte vyhovoval verejno-právnym médiám, bol tak trochu v prúde. Neviem kedy sa to zvrtlo, možno práve po relácii ktorá mi utkvela v pamäti a RNDr. Ján Baránek vravel o práci agentúr všeobecne a o práci jeho agentúry. O.i. na otázku moderátorky čím sa živia agentúry v období medzi voľbami povedal : agentúry – a aj tá moja – si musí pred voľbami volebnými prieskumami zarobiť dosť na to aby prežila ďalšie „nevolebné“ obdobie.

Redaktor: to znamená, že vám za prieskumy platia?

Baránek: ano

Redaktor: a kto vás platí?

Baránek: objednávateľ prieskumu. Obyčajne politická strana.

Redaktor: a čo z toho má politická strana, keď na základe vášho prieskumu zistí, že jej vyhliadky sú zlé?

Baránek: nezistí, totiž strana ktorá si objednáva prieskum si zároveň objednáva a platí aj výsledok prieskumu.

Redaktor: To znamená, že vy v prieskumoch klamete?

Baránek: Nie, ani náhodou. Našou úlohou je postaviť otázky tak, aby odpovede zodpovedali tomu na základe čoho mi zostavíme rebríček ako skončia voľby. Napríklad. Prieskum si objedná SAS a chce aby skončili na úrovni cca 10 %, a naopak aby sa KDH ocitlo pod 5 %. Tak potom zvolíme otázky typu: otázka číslo jedna: volili by ste KDH ak by celoplošne zakázalo potraty? Otázka číslo dva: SAS má vo volebnom programe zníženie daní pre živnostníkov. Volili by ste túto stranu?

Atď. Vyššie uvedené je iba voľné opakovanie toho čo som počul snáď pred desiatimi rokmi. Ale: Vie si niekto predstaviť, žeby sa oznam o tom ako vyzerajú volebné preferencie začínal nasledovne: Strana PS si objednala predvolebný prieskum, zaplatila zaň jeden milión a v objednávke bolo, že chce aby jej vyšiel dvojciferný výsledok a pod hranicou 5 % aby sa ocitli tieto strany:……, a otázky pre 1500 respondentov boli nasledovné:……

Takže, to by sme inak vnímali ak by sme zistili, že napríklad taká SNS, Smer, Hlas… zaplatila za prieskum toľko a toľko.

Nuž, vyplýva mi z toho, že sú dávno preč časy, keď voliči čítali volebné programy. Dnes je jednoduchšie sa rozhodnúť podľa toho koho si neželám aby tam bol a na to je dobrý predvolebný prieskum. A tak to aj vyzerá. Sme tam kde nás strany chceli mať.

Sme v …..